2010. január 13.

Új Pedagógiai Zsemle*

Gyors leltár: bödön kávé, csomag csokis perec, kóla, kidolgozott tételek (16), pedagógia könyv. Az eddigi olvasgatásnak eredménye alig volt – azt hiszem, egyedül azt az ábrát jegyeztem meg, amit a joghurtos dobozra is felrajzoltam unalmamban. Szóval a tudásom: (szinte) zéró. És még nyolc óra a vizsgáig. Oké, akkor most aztán istenigazából tanulni fogok.
A szemem már most mindjárt leragad, nem lesz egyszerű menet. El se hiszem, micsoda marha vagyok, ahogy minden vizsga előtti hajnalon megfogadom: ha ez sikerül, most már időben elkezdek tanulni. Aztán megyek vizsgázni, halmazállapotom mondhatni gáz. De mákom van, talán pont ez a rituálé hoz szerencsét, ahogy szidom magamat a kétségbeesés határán. Tanulság nincs, legfeljebb az, hogy mindig mázlim van. De hol tanulság ez? Ja, akkor tanulság nincs. Teljesen megfelelő eljárás, ha a vizsga előtti éjszaka akarom megtanulni az összes tételt, mifenét. Viszont most aztán tényleg be vagyok tojva: ha a holnapi vizsga legalább hármas lesz, legközelebb már komolyan időben elkezdem a felkészülést. Ó, basszus, pedig lett volna rá több napom is, bejöttem a kollégiumba egy nappal hamarabb, erre tessék: vizsga előtti éjszaka szokásos felállásban. Valljuk be, ha nem használt bringák után kutattam volna az interneten órákig, talán egy-két tétellel már többet tudnék.
Úristen, már csak hét és fél óra a vizsgáig! Na, oké, akkor most aztán tényleg tanulni fogok.
1. tétel: A didaktika tárgya, fogalma, interdiszciplináris kapcsolatai.
Didaszkó, didaszkein – oktatni, oktatok, tanítani, tanítok. Didaktika – görög eredetű, latinosított műszó. Didactica Magna, blablabla… úristen, mindjárt leragad a szemem! Menthetetlenül el fogok aludni! Ideje bevetni a kávé+cigi+hideg+kóla kombót. Addig is feldolgozom ezt a rengeteg információt, ami a tételben szerepelt, haha. Meg fogok bukni. Nincs mese.
Na, akkor most tanulni fogok. Didaszkó, didaszkein… azért mégiscsak elképesztő és felháborító: akkora a csend, hogy hallom, ahogy a szomszédban pisilnek. Ilyen csendben nem lehet tanulni, kérem! A Királylány is durmol: míg én bicikliket böngésztem, tanult. Vagy olyasmi. Most meg csend van, és egyébként is, én csak akkor tudok tanulni, ha közben mondom magamban az anyagot. Nekem meg itt kell ülni mindenféle motyogást mellőzve, és most megint arra pocsékoltam fél órát, hogy megtárgyaltam magammal, miért is nem tudok tanulni. Szóval, didaszkó, didaszkein… Baromira fáj már a hátam, meg a nyakam is. Hasra fordulok. Á, de így se jó. Nem tudom tartani a fejem. Meg kell találni a megfelelő pozíciót, különben nem fog menni a tanulás, érzem. Na, így jó. Csak félő, hogy elalszom. Meg alig látom a tételt, olyan messze van ott a padlón. De majd közben mozgatom a kezemet, korszakalkotó ötlet, kopogom a ritmust, és így, hogy mindenfélét csinálok egyszerre, ennyi mindenre kell figyelni, nem alszom el, hiába fekszem hason itt az ágyon, pont úgy, ahogy egyébként szoktam, mikor durmolok, nem fogok elaludni, nem én! Na, akkor didaszkó, didaszkein – oktatok, oktatni, blablabla, didaktika, görög eredetű, latinosított műszó – oktatáselmélet. Comenius – Didactica Magna – Nagy oktatástan. Mindenkit mindenre megtanítás egyetemes művészete – na, ezt megjegyzem. Ha nem lenne az a fránya „egyetemes” az egész alliterálna. Remek. Neveléselmélet, nevelésfilozófia, blablabla. Na, hát ezt tudom. Az egész tételt. Hogy is volt? Di-dasz-kó, di-dasz-ke-in… ti-tá-ti-ti… Dalritmus írása, az a múltkor is ment. Mit akarok én itt a didaktikával? Hát én holnap énekből írok zéhát! Azt meg tudom, nem is kell tanulnom. Nyugodtan alhatok. Azért ellenőrizni kéne. Ión, dór, fríg, líd, mixolid, eol, lokriszi. A dallamokat viszont nem tudom. Olyan egyest kapok, mint a ház! Jó ég, hol a hangvillám? Na, látom, de ki a fene rakta a legfelső polcra. Nem érem el. Háromra felugrok, és lekapom azt a nyomorú hangvillát. …’rom.
Elaludtam. Már csak hat óra a vizsgáig! És én elaludtam. Nem vagyok normális, ez faktum. Meg, hogy megbukom.
Hat óra, tengernyi idő. Na, akkor didaszkó, didaszkein…

*A cím eredetileg egy didaktika beadandóban produkált elgépelés.


Nincsenek megjegyzések: